HOME

Thursday, September 8, 2011

CARA UNTUK MENCARI DRIVER PC MELALUI UNKNOWN DEVICE

Driver komputer merupakan salah satu benda penting untuk menjalankan operasi di dalam PC kita.. Tanpa driver, komputer tidak dapat berfungsi dengan baik dan pasti tidak akan memuaskan anda.. terdapat beberapa cara untuk mencari driver komputer..

jika ikut cara kuno (dulu kat kedai mmg pakai cara ni), anda perlu membuka casing CPU anda utk melihat coding yg terdapat di komputer dan kemudian cari.. if tak dapat terpaksa cari lagi.

namun cara moden juga digunakan... menggunakan software seperti driver fetch, driver scanner dan pelbagai lagi.. namun tak semua driver yang kita inginkan ada di dalam software carian tersebut...

di sini saya ingin kongsikan salah satu cara saya mencari driver... iaitu menggunakan laman devid.info.



pertama sekali anda perlu pergi ke launch manager atau tekan start>control panel>System>Hardware>Device Manager.

kemudian, anda lihat.. jika anda melihat terdapat kehilangan driver atau driver belum install( lihat driver yang di tanda warna kuning) , right klik pada gambar driver tersebut, then pilih properties


sekarang, pergi ke "detail" dan pilih "Device Instance Path" tetapi saya lebih mencadangkan kepada anda utk pilih "HADWARE ID"


anda dapat lihat salah satu contoh ID yg diberikan oleh mereka:
PCI\VEN_1180&DEV_0843&SUBSYS_382D17AA&REV_05\4&1697FF41&0&34F0 (contoh sahaja)

kemudian, copy ID nya dengan menekan ctrl+C dan paste kan di laman devid.info tadi... kemudian tekan search dan anda akan jumpa driver yang anda inginkan.. akhir sekali anda hanya perlu download driver tersebut..

selamat mencuba..

rujukan: http://www.lostintechnology.com/windows/how-to-find-drivers-for-unknown-devices-in-windows/

No comments:

Post a Comment